måndag 6 september 2010

6/9 Dag 69

Jag höll ut i 10 veckor utan något svenskt överhuvudtaget men efter gårdagens svenska kyrkan-besök kände jag svensk-abstinensen komma krypande. Så jag åkte till:

IKEA!

Utsidan ser ju inte riktigt ut som hemma men när man väl kom in kunde man lika gärna ha gått runt på IKEA Bäckebol i Göteborg. Precis likadant!

När jag sa till Judith att jag tänkte ta bussen till IKEA sa hon ungefär "Hmm, well good luck then" så att jag blev lite orolig för vad jag hade gett mig in på. Men det var inte komplicerat alls, ett bussbyte i Glendale bara, men jag fick visserligen vänta länge på bussen där, och så hade jag sån tur att det kom en tjej i IKEA-kläder som skulle med samma buss så jag gick bara av där hon gick av! Ingenting är omöjligt!

Här är min svenska lunch, RÄKMACKA! Brickan var by the way jättestor... En tredjedel större än i Sverige och väldigt otymplig att bära runt på.

Jag har aldrig vad jag kommer ihåg köpt en räkmacka i Sverige men idag såg den helt oemotståndlig ut. Funderade på lite "Bröllopstårta" (som inte alls var den officiella bröllopstårtan som jag faktiskt åt innan jag lämnade landet utan mer en madeltårta - lureri!) men jag blev så mätt av räkmackan så det blev en:

BULLE! vid utgången istället. Men egentligen skulle jag vilja kalla det här mer för ett wienerbröd än en bulle. Bullar ska inte vara krispiga utan mjuka! Men glasyern var god, precis som farmor brukade hälla på sina bullar. Skulle tro att det är därifrån de fått idén...

Men innan bullen blev det en tur i Sweden shoppen, med det här resultatet:

Jag upptäckte när jag kom hem att jag råkat köpa sockerfria havrekakor men det är val kanske bara bra för resten av kakorna och chokladen är definitivt inte sockerfria!

De hade fått in många nyheter sen jag var på IKEA senast, det måste vara mer än ett år sedan jag var där senast. Så när jag kommer hem blir det en tur dit för att köpa massor med doftljus! Vet inte om de har med tallbarrsdoft eller grandoft i Sverige, det är ju bara att gå ut i skogen och lukta på en tallkotte om man vill ha den lukten, så just det hoppar jag nog över, men det fanns med rosor, fikon, passionsfrukt, äpplen och massor med annat som jag vill att mitt hem ska lukta.

Nu fick jag en bra idé! Jag ska köpa ett lager doftljus och ställa in i garderoben som luktar korv! Jag skojar inte, min garderob har luktat korv sedan jag flyttade in i lägenheten och vad jag än gör så går det inte att få bort lukten! Jag fattar ingenting och har försökt med allt! Någon som vet hur man får bort korvlukt ur garderober?

Så var det slut på ledigheten, imorgon ska jag fortsätta skriva på uppsatsen och försöka att inte distraheras av andra intressanta artiklar. Fokusera! Och så ska jag inviga min stora fina väska som jag kan få ner både datan och matlådan i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar