söndag 5 september 2010

5/9 Dag 68

Så har jag varit och röstat! Och oj vad seriös jag kände mig när jag gick upp klockan 06,00 på en söndag och satte mig på en buss i två timmar för att rösta! Men när jag väl kom fram blev jag helt plötsligt osäker på vad jag skulle rösta på. Valet till riksdagen var inget större problem, men kommunen? Och landstinget speciellt? Jag vet inte ens om jag röstar till Alingsås eller Kungsörs kommun - jag bodde ju i Alingsås den 1/11 förra året och jag har för mig att det är den kommunen man röstar till. Och vad vet jag om Alingsås kommunpolitik? Och landstingspolitik över huvud taget? Ingenting! Jag lovar att vara mer förberedd om fyra år!

Så hur röstar Los Ageles-svenskar? Jag har en känsla av att moderaterna fått många röster eftersom den högen med valsedlar var nästan slut och kanske inte så många på Piratpartiet vars hög var störst av alla...

Men vad trevliga alla där var! Jag ska definitivt åka dit fler gånger. Jag tog och gick på gudstjänsten när jag ändå var där och hade suttit på bussen i två timmar redan... Den var ganska exakt som i Sverige faktisk. Efteråt var det smörgåstårta (med skinka tyvärr...) och jordgubbstårta (utan skinka! Så idag har jag ätit jordgubbstårta till lunch) i prästens hus. Och vilket hus han hade! Utsikt över havet, trädgård med apelsinträd och fin design på huset. Där skulle jag inte ha nåt emot att bo! Får väl ta och bli präst istället, huset tillhörde nämligen kyrkan och inte honom personligen...

Svenskapratandet gick också bra men det kändes jättekonstigt! Och de fick mig att lova att om jag är här när de firar lucia ska jag gå med i tåget, under förutsättning att jag inte behöver sjunga. De sa att jag kunde få läsa en dikt istället. Precis som när jag var lucia i femman...

Det finns tydligen en ganska stor svensk community här i Los Angeles. Som jag förstod det finns det till och med två svenska skolor. Så just nu känner jag mig inte helt främmande för att tillbringa lite mer tid här någon gång i framtiden (då när jag har börjat jobba på AstraZeneca och blir förflyttad till utlandet i två år låter som en bra idé...)Men då tänker jag tvinga Jocke att följa med. Han kan bli min hemmafru. Lyxigt!

När jag kom hem firade Judith judiskt nyår med sin indiska kompis och hennes man och svärföräldrar - de är ju inte judar i Indien men hon ville visa hur det går till. Så jag fick prova på den traditionella äppelklyftan med honung som symboliserar "a sweet new year". Så nu kan jag förvänta mig att nästa år blir bra, annars känner jag mig lurad...

Hennes indiska kompis gör alltid jättegott te när hon är här, det görs med mjölk istället för vatten och så kokar hon det med kanel. Mmmmm!

Okej, nu ska jag leta redan på någon bra film! Eventuellt IKEA imorgon, de hade bara kexchoklad i svenska kyrkan och jag vill ha mjölkchoklad. Helst med mintkrokant men det är kanske att begära för mycket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar