måndag 27 september 2010

27/9 Dag 90

Idag gick jag runt på gummibollar hela förmiddagen (kändes det som), vingligt och ostadigt! Vet inte om det berodde på sömnbristen på grund av värmen eller på värmen i sig.

Men varmt har det varit - 45 grader mellan 12 och 16. När jag gick till bussen hade det sjunkit till 44 grader... Och jag ska aldrig mer klaga på att det är för kallt! Det löftet kommer nog hålla fram till ungefär den 17/12 när jag är hemma i Sverige igen. Ska försöka komma ihåg det! Och om jag känner att jag någonsin vill klaga på kylan ska jag tänka på den här dagen.

Jag hade hoppats på att det inte skulle komma några patienter idag så att jag skulle slippa gå fram och tillbaka till sjukhuset. Jag hade i alla fall lite tur, för det brukar vara två patienter på måndagar men nu var det bara en så det blev bara tre rundor till sjukhuset. Men det kändes som två för mycket.

Hemfärden är en annan historia. Det började med att det inte fanns någon luftkonditionering på busseb och det hjälpte inte mycket att fönstrena var öppna. Min medpassagerare jämförde det med Saudiarabien, då är det illa. Stackars busschaffören...

Efter det missade jag precis tåget och eftersom någon just idag hade rivit ner elledningen över spåret på ett ställe var nästa tåg 20 minuter försenat - 30 minuters väntan alltså, och fortfarande 45 grader. När tåget väl kom skulle alltså tre tågs passagerare på ett tåg, vi kan väl säga att det var fullt... Undrar om jag såg ovanligt sliten ut idag för det var en äldre man som frågade om jag ville ha hans plats, hmmm, känns inte så bra... Men jag tror att jag har sett lite ansträngd ut hela dagen, speciellt efter att ha varit utomhus.

Men jag kom i alla fall fram till Pasadena till slut och då var det bara 20 minuters promenaden kvar. Men vad ska man göra, jag hade inget val så det var bara att se värmen i vitögat och kliva iväg hemåt med raska, friska steg. Och jag skulle ju komma ihåg från igår att vara glad för att jag inte hade en resväska att dra på, så jag försökte muntra upp mig med det. Och hem kom jag!

Men det dumma är att fläkten som har fungerat så bra hela helgen nu bara blåser varmluft känns det som. Suck... Ja, ja bara att stå ut i natt också, imorgon ska det bara bli 34 grader, i alla fall 11 grader svalare!

Men det är tydligen inte alltid sånt här väder den här tiden på året - överallt pratar folk om vädret. Det är nästan det enda de pratar om på nyheterna. Idag fick jag en till sånt där "katastrofmail" som skickas ut när någon blivit rånad eller något sånt i närheten av skolan, idag handlade det om vädret! Och istället för att säga hejdå har folk börjat säga "keep hydrated!". Borde inte folk här vara vana vid 45 grader? Sommaren har varit ovanligt kall i år men som jag har förstått det är det här ganska normala sommartemperaturer. Paul lovade mig i alla fall att de skulle vara borta inom en vecka, hoppas han har rätt, annars åker jag hem till Sverige utan något exjobbsresultat! Såg att Kungsör hade 5 grader nu i natt - 40 grader kallare än här, det låter som en dröm.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar