måndag 9 augusti 2010

9/8 Dag 41

Nu ska jag berätta om min arbetsdag utan krusiduller eller försköningar.

  • Kom dit lite före 10
  • Kollade mailen - någon tokig människa vill köpa min FASS 2006 för 200 kronor, undrar varför, speciellt eftersom jag lagt ut den för 100 kronor...
  • Kollade Facebook
  • Läste en artikel om att cystisk fibros mutationen ger skydd mot tuberkulos och att det är därför mutationen överlevt i 53 000 år. La till det som referens i uppsatsen.
  • Klockan blev 12 och det var dags att transportera fancy provrör till sjukhuset
  • Patienten kände inte för att dyka upp förens vid 12,30
  • Tillbaka till labbet 12,35 - centrifugerade blodprov 1, la blodprov 2 i minus 20 frysen, satte blodprov 3 och 4 på värmeplattan
  • Lunch. Mitt under lunchen kom två stora brandbilar åkande och parkerade på skolgården (heter det verkligen skolgården när man pratar om ett universitet?). Vad är nu detta? tänkte jag. Det visade sig att de bara var där för att äta lunch. Praktiskt att ha en brandbil, då får man tydligen parkera var som helst.... Om de inte var så stora skulle jag fundera på att köpa en egen.
  • Kollade upp patienten jag fått blodprovet från i CF-databasen
  • Läste Aftonbladet
  • Läste Expressen
  • 15,25 - dags att hämta blodprovet som tas tre timmar efter att patienten svalt sin Azithromycintablett
  • Suck.... Någon hade ställt in centrifugen på 4 grader. Fick vänta på att den kom upp i 25 grader igen
  • Centrifugera 15 minuter
  • Pipettera upp plasman och in med den i minus 80frysen
  • Åka hem!

När jag kom hem hittade jag det här:

Min älskade man har varit i Stockholm och köpt precis det han vet att jag vill ha - ett vykort på min idol Daniel! Det står på hedersplats på min byrå...

Sen visade Judith mig hur kattlådan ska rengöras när hon är bortrest. Kattlåderengöring är den värsta delen av att ha katt, blä vad det kan lukta illa! Men jag tänker uthärda det också, jag har ju trots allt ätit hennes våffor och scones till middag idag också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar