tisdag 10 augusti 2010

10/8 Dag 42

Konstigt att så mycket arbete kan resultera i så lite text. Jag satt och läste artiklar hela förmiddagen men det enda jag la till i uppsatsen var den förväntade medianöverlevnaden för CF-patienter i Sverige respektive USA. Undrar om det är likadant för alla som forskar eller om det bara är jag som är ineffekitv? Men jag tyckte faktiskt att jag jobbade på ganska bra... Problemet när man sitter och läser artiklar är att man alltid halkar in på någon artikel som inte alls har med saken att göra men som verkar väldigt intressant ändå. Så från att ha läst en artikel om överlevnad vid CF hamnade jag i artiklar om borderlinepersonligheter och om att ha Aspbergers syndrom i som vuxen - intressant men irrelevant....

Tur att jag har gott om tid (14 veckor kvar!) så att jag faktiskt kan läsa några artiklar inom helt andra ämnen just för att de verkar intressanta!

Jag upptäckte något konstigt med de förväntade livslängderna - i USA var den 37,4 år medan den i både Sverige och Kanada var över 50 år. Kanada ligger ju faktiskt granne med USA så vari ligger skillnaden? Min teori är att det beror på sjukförsäkringssystemet (men jag vet inte hur det är i Kanada i och för sig, men det verkar i alla fall inte vara som i USA). Flera gånger har jag hört att patienter inte kunnat komma till sina undersökningar för att de haft problem med sjukförsäkringen. Ingen här verkar tycka att det är något konstigt med det. Men det är ju ändå en dödlig sjukdom det handlar om och om man inte upptäcker bakterieinfektionerna i tid för att man har problem med sjukförsäkringen så är det ju inte så konstigt att man i USA får 13 färre år att leva än i Sverige.

De där sjukförsäkringarna verkar helt galna - Angela var nöjd med att hon bara behövde betala 500 dollar i månaden och Al blev jätteglad idag när han fick ett erbjudande om en försäkring för "bara" 5000 dollar per år! Oj, oj, oj.... Och då ska de dessutom betala 35 000 respektive 50 000 dollar per år för att överhuvudtaget få läsa på universitetet. Jag unnar dem verkligen att ha högre lön än vi har i Sverige. Tur att man är född i rätt land och har 3000 i studieskulder so far....

Det var dagens utläggning, nu måste jag ge katterna kvällsmat innan jag glömmer bort det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar