tisdag 17 augusti 2010

17/8 dag 49

Fem år sedan vi flyttade til Tyskland!

Imorse förstod jag att det skulle bli en väldigt varm dag när det var olidligt redan före nio på morgonen, och olidligt har det varit. Det är så varmt så det nästan gör ont i lungorna när man andas, det känns som att vara i en riktigt varm bastu. Men Judith håller inte med, hon säger att det är fuktigare luft i en bastu, men då kan jag säga att hon inte tillbringade mycket tid i bastun på Kungsörs badhus i början av 90-talet. Där var luften inte fuktig utan kändes precis som här - ont i lungorna!

Vi har det ganska lungt på labbet nu när Paul är på semester. Idag hade jag teoretiskt sett kunnat komma in klockan 11 och gå hem klockan 13, men då hade jag fått dåligt samvete och känt mig oseriös så jag var där lite före 10 och åkte hem klockan två.

Jag har läst i de svenska tidningarna om folkpartiets förslag att införa speciella klasser för högpresterande elever på högstadiet. Jag tycker faktiskt det är ett bra förslag men jag blir mörkrädd när jag läser kommentarerna på Bärgslagsbladets facebooksida - vad är det för ställe jag bor på egentligen? Har alla i Kungsör/Köping/Arboga inga högre ambitioner än att jobba på volvo (Getrag heter det visst nu...)? Varför skulle inte duktiga elever kunna få samma stöd som de som har det svårt i skolan, istället för att sitta och vänta på att de andra ska komma ikapp? Nej, för då blir det orättvist och stressande för de som inte är lika duktiga verkar många KAK-bor tycka. Vad trött jag blir. Jag tänker inte bo på ett ställe där folk inte har större ambitioner....

Borde ju egentligen vara självklart att de som är extra duktiga ska få extra resurser för det precis som de som inte hänger med får extra resurser för det! Inget konstigt med det resonemanget alls faktiskt...

Usch vad jag är trött idag! Måste bero på värmen. Men den ska försvinna imorgon som tur är, så man kan bli en normal människa igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar