onsdag 7 juli 2010

7/7 Dag 8


Dagens roliga sak: Ett Drive Thru apotek! Precis som på McDonalds men med medcin istället, kan det bli bättre?



Jag är fortfarande lite besviken på vädret, så här såg det ut i morse:


Det passar liksom inte ihop med palmer och grå himmel, ska det vara palmer ska himlen vara blå! Kallt var det också! Jag fick en sjukligt stor tub solkräm av mamma när jag åkte, men den har jag inte fått så stot användning för än... Hoppas på bättre väder i helgen, då ska jag se till att vara ute och få lite sol på mig, jag vill ju inte komma tillabaka till Sverige lika blek som jag var när jag åkte därifrån!


Idag fick jag min första riktiga uppgift från exjobbshandledaren Paul. Jag skulle titta på (observera...) när de tog blodprover med någon ny fin dyr nål och provrör. Jag tyckte det såg ut ungefär som en vanlig nål och ett vanligt provrör men jag fick ju se lite förundrad och imponerad ut ändå så han inte blev ledsen... Sen kom den svåra delen - delen där jag skulle ta provrören och bära dem från sjukhuset till labbet. Så jag fick provrören i en påse märkt "Biohazard" och sen gav jag mig av. Jag fattar inte vad som hänt med mitt lokalsinne! Jag brukar aldrig ha några problem att hitta någonstans men nu hittar jag ingenstans. Det blev i alla fall så att jag gick fel i korridoren, tog fel hiss och hamnade på baksidan av sjukhuset. Frågade panikslagen en man som stod och sålde frukt om han visste i vilken riktning School of Pharmacy låg. Han pekade ut var apoteket låg och jag var beredd att ge upp. Men till slut kom jag rätt! Och jag får hoppas att min lilla omväg inte förstörde proverna, vi får väl se när resultatet kommer. Paul sa faktiskt till mig att jag var tvungen att skynda mig till labbet med proverna... Det blir intressant att se...


Sen var det bara att vänta tre timmar till och sedan gå tillbaka tillavdelningen och hämta nya prover och bära till labbet. Jag koncentrerade mig riktigt ordentligt den här gången så det gick problemfritt!


Så jag träffade alltså patienter med cystisk fibros idag, de gick alla runt med munskydd. Vet inte om man gör så i Sverige men det kan ju också ha varit bara på sjukhuset för att minimera risken att sprida bakterier mellan varandra, hon jag tittade på när de tog blodet från hade faktiskt MRSA och det är ju inget man vill sprida vidare... Men hon var skojfrisk ändå, när jag presenterade mig sa hon "Så du har kommit hela vägen från Sverige bara för min skull!"


När jag kom hem gick jag och handlade och fick nästan ett anfall på kortet som tydligen bara funkar i den ena mataffären... Så nu ger jag upp. Imorgon tänker jag ta ut kontanter och använda istället. Jag orkar iten med kortet längre. Det som skulle vara så bra enligt Handelsbanken. Det vet inte vad de pratar om...


Sen lärde jag Judith att säga "Du har redan mat!" till katten på svenska. Hon ville ha något att säga till katten när den tjatar om mer mat. Hon kunde redan säga "Nu är det dags för din tablett!" på franska. Mycket användbara fraser...
Undrar om det var en liten jordbävning jag kände idag - jag satt på sängen och helt plötsligt smällde det till i hela huset och kläderna i garderoben började gunga fram och tillbaka och vattenflaskan på bordet också. Måste ha varit något sånt, men Judith var inte hemma så jag kunde inte fråga om det är så det känns...
Dags att sova! Imorgon är det möte för nyinkomna utbytesstudenter "J1-studenter", kan bli spänannde att se var folk kommer ifrån!
Godnatt!
ps. Jag såg precis på nyhtererna att det faktiskt var en jordbävning, typ 15 mil härifrån. Då hade jag rätt ändå... Godanatt igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar