tisdag 20 juli 2010

20/7 Dag 21

Hela labbet skrattade åt den här bilden idag... Det är min skrivbordsbild i datan... Mina små sötnosar Dolly och Minnie!

Dagen började mycket effektivt - jag gick upp tidigare så jag hann handla innan jag åkte till labbet, sen åkte jag dit och satte mig och läste en artikel om HPLC och preparerade ett blodprov. Men sen var effektiviteten slut och ett långt väntande tog över. Vänt på att blodproverna skulle ha inkuberats färdigt, vänta två timmar på att RNA-stabiliseraren skulle verka så så att jag kunde lägga in proverna i frysen och vänta på nästa blodprov... och så vidare...

Jag hann både kolla Facebook och mailen flera gånger samt läsa Aftonbladet, Expressen, magazin 24 och VLT. Thank God for internet säger jag bara! Men sen framåt tre kom Paul och då fick jag massor att göra och jag blev förmiddagens effektiva jag igen. Han visade hur CF-databasen fungerar och sa till mig att göra ett Excel-ark som jag ska fylla i efterhand vi får resultaten från blodproverna. Så det var bra att jag fick lite att göra, efter att man kollat Facebook några gånger och inget hänt blir man ganska rastlös...

Just ja, de där fancy provrören jag berättat om, de kostar 20 000 dollar för 40 stycken!!! Så då förstår jag att det gäller att hantera dem rätt! Och att Paul är ganska stolt över dem... Det måste bli en dyr studie eftersom varje patient behöver två provrör och vi vill ha minst 40 patienter i studien. Hoppas verkligen att vi kommer fram till något bra resultat så det är värt pengarna!

Har sett en konstig sak som jag trodde var en engångsföreteelse flera gånger nu - vid lunchtid kommer flera operationsklädda personer ner till skolan för att köpa lunch, de har operationsförkläden, operationshårskydd och såna där skoskydd på skorna. Det ser ut precis som att de gått ifrån en operation för att äta lunch och ska fortsätta operera så fort de tryckt i sig sin hamburgare... Konstigt, vi som inte ens fick gå utanför labbsalen i labbrock när vi hade alla kemilabbar.... Operationskläder på offentliga platser borde väl vara värre? Troligtvis är de inte på väg till en operation men varfor kan de då inte åtminstone ta av sig operationsmössan och skoskydden?

Imorgon tror jag att jag ska få göra en slemanalys alldeles själv, blir illamående bara av tanken. Inget jag ser fram emot...

1 kommentar:

  1. Låt dom skratta …

    Om du får en möjlighet att se dina labbkompisars bilder då kan du snart få välja mellan skratt, gråt och illamående.
    Nä fortsätt att ha dina älskade marsvin på ”skrivbordet” för när allt kommer omkring, då är marsvinen mycket sötare än dina labbkompisar och dom kan man tyvärr inte bara ”vika ihop” när man har tröttnat på att se dom …

    SvaraRadera