onsdag 14 juli 2010

14/7 Dag 15

Prinsessan Victorias födelsedag idag och jag är nog fortfarande lite kär i Daniel efter hans tal...

Idag är det fruktansvärt varmt! Alla säger att det inte brukar bli värre än så här men Judith la till "Jag kan inte lova nåt...". Har hållit på att dö varenda gång jag gått utanför dörren idag, det var så varmt att Paul sa att jag inte behövde skynda mig att få in proverna till 37 graders inkubatorn för det va säkert 37 grader utomhus också. Kändes inte bra... Och det verkar som att det ska hålla i sig minst veckan ut, kanske ända till mitten av augusti. Tur att labbet är svalt i alla fall!

Så vad har jag gjort idag då? Jo, jag har varit på sjukhuset och hämtat ett host/slemprov från en patient, sen fick jag observera när Al processade det. Åhhh, vad äckligt det var!! Men Al sa att det här var långt i från så äckligt som det är i vanliga fall. Typiskt... Slem är inte min grej. Men han sa att man vänjer sig snabbt, och det kanske är sant för jag vande mig faktiskt ganska snabbt vid att tömma Dollys (marsvin) varbölder flera gånger om dagen. Så om några veckor kanske jag också står där och mäter upp rätt antal mL slem utan att tycka att det är något speciellt med det. Förhoppningsvis. Annars kommer det här labbarbetet bli ganska plågsamt.

Sen blev det ytterligare två rundor till sjukhuset för att hämta fler fancy provrör från nya patienter innan jag fick åka hem. Inte så ansträngande men det blir roligt när jag har gått säkerhetskursen och får börja jobba själv!

Just ja, imorse blev tåget stoppat av polisen och de sökte igenom vagnen två gånger. Till slut tog de med sig en kvinna ut (jag skulle aldrig ha misstänkt henne för något alls, hon såg väldigt oskyldig ut!), förhörde henne och släppte in henne i tåget igen. Hon berättade att de tydligen sökte efter en kvinna i blommig tröja som tydligen gjort något hon inte skulle. Men det konstiga var att runt henne satt två kvinnor till i blommig tröja i samma ålder och med samma utseende och de förhörde inte dem... Hon sa att poliserna varit jätteotrevliga tills hon sa "sir" till dem, då hade de ändrat attityd helt. Så om man finner sig vara i en situation där man blir förhörd av polisen är det bäst att vara trevlig... Tur att jag inte tog mitt blommiga linne idag.

Och så fick jag veta att apotekarna här i USA tjänar ungefär dubbelt så mycket som en svensk apotekare, jag som ändå var ganska nöjd med lönen jag kommer få, men det ska jag tydligen inte vara! Labbkompisen var mycket förvånad över att vi tjänade så lite i Sverige överhuvudtaget, deras medelinkomst är nästan 150 000 mer per år än våran. Det verkar som att man bor i fel land...

Imorgon ska jag få en demonstration av HPLC apparaten, det kan behövas eftersom vi hade en så dålig lärare på analytiska kemi kursen så att ingen förstod någonting...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar