söndag 4 juli 2010

3/7 Dag 4


Det är svårt att fånga ljuset med en vanlig digitalkamera men ljuset är verkligen speciellt här! Här är utsikten från tågperrongen på centralstationen där jag stod och väntade på Pasadenatåget

Jag har någonstans att bo! Nu känns livet lite lättare igen…
Men jag kan ju ta dagen från början istället. Jag provade på hotellets frukost imorse, fruktansvärd. Jag överdriver inte. Det fanns att välja på färgglada ringar och flingor eller sockrade havregryn i påse. Jag valde havregryn med äpple och kanelsmak. Blääää! Jag kastade det mesta och det är inte likt mig, ska jag kasta mat ska den vara riktigt äcklig och det var den här.... Gick ut och köpte ett äpple istället (lyckades faktiskt hitta ett ställe som säljer frukt, det var en liten kiosk som jag inte sett förut.)

Sen var det dags för mobilnummerinskaffande. Jag fick hjälp av en fransk apotekarstudent som varit här sen i maj och hade lite koll på saker och ting. Hon hade köpt ett dåligt kort så hon kunde i alla fall ge mig råd om vilket kort jag inte skulle köpa! Sen följde jag med henne och en till apotekarstudent från Irland och åt lunch. Vi gick till ett jättefint ställe, i alla fall om man jämför med de ställen jag ätit på senaste dagarna. Så dt finns faktiskt bra ställen här downtown också, jag har bara letat på fel ställen… Typiskt bara att jag skulle hitta dem dagen innan jag flyttar…

Efter det var det dags för turen till Pasadena. Det blev mer komplicerat än det behövt bli. Jag hade fått en perfekt vägbeskrivning av hon jag skulle träffa, det var bara det att jag inte hade fattat att jag skulle ta tunnelbanan och inte bussen. Så jag sprang runt Pershing Square och letade efter det lila linjen alldeles för länge innan jag frågade en säkerhetsvakt om han hade någon aning om vad jag skulle hitta på. Han var tydligen van vid förvirrade turister, han sa att det inte var första gången han fått hjälpa folk rätt… Som sagt, amerikanerna är jättetrevliga!
Pasadena är verkligen jättefint jämfört med där jag bor nu, och så tyst och lugnt! Fina hus med trädgårdar och lugn trafik. Jag var på väg att ringa på fel hus men fick hjälp av ännu en trevlig amerikan att hitta rätt. Förresten så gratulerade han Sverige till segern i fotbolls-VM. Jag förklarade att det var Tyskland som vunnit. Sverige-Tyskland = samma sak? Just ja, igår frågade en av killarna på labbet om Sverige var Schweiz. Jag som alltid trott att folk överdrivit när de berättat såna historier, men det är tydligen sant!

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla hon jag ska bo hos – tant/kvinna/tjej? Judith får bli bra! Hon har pluggat matte på Harvard så jag tror hon är riktigt intelligent, det måste hon vara… Men man kan ju inte fråga folk hur smarta de är på första träffen, jag kommer nog inte göra det överhuvudtaget…

I alla fall så får jag bo där! Ska flytta imorgon.

Hon hade två katter också – en såg ut precis som mamma och pappas Lisa men ungefär tre gånger mindre. Katten kunde öppna dörrar så alla handtag hade blivit utbytta till runda istället för vanliga. Smart katt och smart ägare alltså… Men nu kommer jag få leva på allergitabletter i fem månader. Måste komma ihåg att äta Xerodent i massor så jag inte har 14 hål i tänderna när jag kommer hem!

På vägen hem var det biljettkontroll av uniformerade poliser. Sånt är alltid nervöst trots att jag visste att jag hade biljett. Blev livrädd att jag gjort något fel när jag köpte biljetten och skulle bli tillfångatagen och satt i fängelse av de allt annat än leende poliserna. Varför måste biljettkontrollanter alltid vara så allvarliga? Kanske för att man ska skrämmas till att alltid köpa biljett…

Resten av dagen gick åt till att maila min adress och telefonnummer till alla de på skolan som ville ha den och att dricka min dagliga halvliterskopp te.

Vad bra det känns att ha någonstans att bo, nu kan jag laga min egen mat igen! Just ja, det finns vilda papegojor i Pasadena, ska bli roligt att se!

Nu ska jag se om jag kan få igång telefonen.

Roligt….
• Såg spindelmannen i tunnelbanan. Ja, det var den riktiga Spindelmannen. Undrar varför han tog tunnelbanan, han borde väl ha bättre sätt att transportera sig på?
• Fick frågan om jag ville ha koffeinfritt te. Vad är det för mening med att dricka te om man inte får i sig sitt koffein? Ingen, enligt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar