fredag 16 juli 2010

16/7 Dag 17

37-månaders bröllopsdag idag. Så grattis till oss!

Idag fick jag äntligen gå labbkursen, vi var faktiskt 11 personer på den här extrainsatta kursen så det blev nästan som en full klass ändå med fördelen att eftersom vi inte riktigt var en hel klass och för att de fått sätta in ett extra kurstillfälle för oss bara behövde genomföra tre timmar istället för sex. Bara fördelar! Så nu ska jag bara skicka in några hemuppgifter och sen är jag godkänd, bra!

Det regnade ganska rejält på väg till skolan, när jag gick till tåget såg jag att det mörka molnet från igår bytt sida och nu låg över Los Angeles så det var inte helt oväntat att det skulle regna nere på stan, men lite förvånande var det i alla fall med tanke på att det var nästan 40 grader idag också... Vädret är riktigt äckligt och jag känner mig helt kladdig. Men det ska bli bättre redan på söndag. Bara 32 grader... Dagens högsta temperatur var 53 grader, men det var längre inåt landet som tur var!

Så det blev inte mycket gjort när jag kom hem från kursen, åt glass och pratade med Jocke på facebook. Sen frågade Judith om jag vill följa med henne, grannen och grannens 16-åriga systerson (något för dig Linnéa!!) ut på restaurang. Det blev indiskt och jag åt saffransris med ärtor, gott! Mycket godare än mitt tråkiga ris med frysta grönsaker i alla fall, jag undrar hur de gjort för att få riset så saftigt? Men det bästa var att man fick ta med sig det man inte åt upp hem så nu har jag god lunch imorgon också! Men dricks och skatt var komplicerat, varför kan de inte bara säga direkt hur mycket de vill ha betalt istället? Skulle bli mycket lättare!

Alla tycker det är så exotiskt att jag kommer från Sverige och det är roligt när de ska visa sina kunskaper om Sverige - den här grannen pratade om några godisfiskar han sett på IKEA, de där som är gula, röda och gröna. Men jag äter ju mest de svarta så först fattade jag inte vilka han menade. Sen diskuterade vi lite invandringspolitik, när jag frågade om de tog emot lika många irakier här som vi gör i Sverige verkade de inte fatta att det var en liten pik mot deras krig mot Irak och att de kanske skulle ta lite eget ansvar... De började prata om iranier istället, bytte ämne hekt plötsligt. Kanske tycker de inte att det är konstigt att USA inte tar större ansvar, de kanske ser det som helt naturligtatt det är någon annans ansvar. Får ta och fråga Judith någon dag, men det är ju inget man frågar amerikaner bara så där...

Vi tog en liten tur i genom Pasadena innan vi åkte hem, så här fint är kommunhuset:

Kan jämföras med Kungsörs kommunhus...

Roligt:

På skolans tvålpumpar står det "USC - University of Southern California". Mycket patriotiskt att till och med ha skolans namn på tvålpumparna på toaletten... Det har de varken i Göteborg eller Uppsala, men det borde de ha för att visa lite stolthet över sin skola!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar