söndag 4 juli 2010

4/7 Dag 5

Idag var den stora flyttdagen. Men det blev också den stora krångeldagen pga det amerikanska bankomaterna. Jag hade kollat ut en bra längre bort på gatan där jag tänkte ta ut pengar. Men så visade det sig att någon blivit skjuten i det kvarteret tidigare på morgonen så hela kvarteret var avspärrat!

Så det var bara att leta reda på en ny. Inga problem. Men sen var det omöjligt att ta ut några pengar... Hur jag än försökte sa bankomaten att det inte fanns tillräckligt, men det visste jag att det gjorde. Så jag fick åka till Pasadena utan att ha tillräckligt med pengar till hyran, pinsamt...

Men sen berättade hyresvärdinnan att jag troligtvis skulle trycka på "check"-knappen och inte "savings". Det fungerade!

Undrar om jag ska våga prova att handla med kortet imorgon, kontanterna är på väg att ta slut. Måste ha tillräckligt med kontanter för att ta mig till och från skolan på tisdag. Eller förresten, man kan faktiskt betala biljetten med kortet ockå. Ja, ja, jag får se hur jag gör...

I alla fall så blev jag bjuden på brunch när jag kom fram till huset - paj och våfflor med jordgubbar och de största blåbär jag sett! Några grannar var också imbjudna, så nu har jag träffat dem också. En liten tant och hennes son som fortfarande bor hemma för att mamman är rädd för att vara ensam.... Söta!

Och så fick jag äntligen gå och handla mat och laga den själv - det blev brunt ris (har aldrig köpt det tidigare, men jag har hört att det ska vara nyttigt...) och frysta grönsaker. En kulinarisk läckerhet. Spelar ingen roll, jag är bara glad att slippa äta ute hela tiden!

Sen frågade hyresvärdinnan om jag ville följa med på en promenad och se lite mer av området. Självklart ville jag det... Det finns verkligen jättefina hus här! Ser ut precis som på TV. Tydligen har många TV serier och filmer spelats in här också. Men så mycket fyrverkerier blev det inte, jag kan fortfarande höra dem, men jag kan inte se dem, det är lite konstigt. Området kanske ligger i en dal eller nåt?

Men jag är i alla fall nöjd med boendet, bra område och trevlig hyresvärdinna! Och nära till bra shopping - en stor fördel! Och inte krångligt att ta sig till skolan heller. Det kommer i alla fall inte ta 2,5 timmar som det har gjort senaste halvåret. Och inte kommer det bli några snöstormar som stör pendeltrafiken heller...

Så det ska nog bli bra, men nu vill jag bara komma igång med exjobbet på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar