tisdag 6 juli 2010

6/7 Dag 7

Första dagen jag skulle ta mig från Pasadena till skolan, det tog mindre än en timme! Först gå ca en kvart, sen tåg eller tunnelbana eller vad man ska kalla det ca 15-20 minuter, sen shuttlebus några minuter. Kanske 10. Bättre än två timmar i alla fall. Vad mycket tid jag kommer spara varje dag, vad ska jag göra med all tid?

Vid frukosten fick jag redan på att "1 dime" är 10 cent, det hade jag ingen aning om. Är det inte bättre att skriva på pengarna vad det är värda istället så att vi okunniga utlänningar kan ta oss fram...

När jag kom ut upptäckte jag att det regnade!! Jag trodde faktiskt inte att det regnade i Los Angeles på sommaren. De på labbet var också väldigt förvånade och bad nästan om uraäkt för det dåliga vädret...

Idag fick jag i alla fall tag på Paul (handledaren) innan han försvann ut på andra uppdrag, så jag fick veta lite mer om vad projektet går ut på. Att avgöra om det finns och i så fall vilka mutationer som gör att folk med cystisk fibros svarar bättre eller sämre på antibiotikabehandling med Azitromycin. Det har tydligen upptäckts i tidigare studier att svaret är mycket olika hos olika personer men man har tidigare inte studerat varför det är så. Så nu ska denn här gruppen göra någon typ av "förstudie" innan man utför den riktiga studien.

Så sen satt jag i skolans bibliotek resten av dagen och läste artiklar. Vilka böcker de hade där! En jättetjock bok om hjärnkirurgi bland annat. Borde ta och titta i den så kanske man lär sig nåt nyttigt... Det verkade finnas jättetjocka böcker om de flesta sjukdomar och tillstånd på det där biblioteket!

Tänkte köpa ett månadskort på vägen hem men ändrade mig när jag såg kön. Den var som när man ska checka in på flygplatsen ungefär. Och så visste jag inte vilket månadskort jag skulle fråga efter, så jag ska ta och kolla upp det innan jag ställer min i den där långa kön!

Idag är jag ensam hemma, Judith jobbar i West Los Angeles så det tar 1,45 för henne att komma till jobbet så ibland sover hon över. Så jag har det lungt och skönt här. Men katterna går mig nästan på nerverna, de är så kelsjuka nu när inte Judith är hemma och gosar med dem. jag fick precis kasta ut den ena för att hon inte kunde låta mig skriva ifred utan instisterade på att sitta i mitt knä och gnida hakan mot den, så när hon var på väg att radera llt jag skrivit fick jag nog och slängde ut henne och stängde dörren. Nu sitter hon där ute och skriker istället... Inte som Lisa direkt, hon skriker bara på morgonen när hon vill ha mat, onte för att hon känner sig ensam och vill bli klappad...

Var ute och motionerade mig lite på kvällen, jag kunde faktiskt springa lite utan att få ont i knät igen, men det är bäst att ta det lungt i början så jag inte får ont igen. Då blir det jobbigt att gå till tåget! Men det känns bra att göra något ansträngande igen, börjar nästan sakna gymmet!

Tänkte kolla på "Morden i Midsummer" på TV3 play (jag vet att det är ett pensionärsprogram men jag tycker om det ändå, påminner om mormor...) men det får man tydligen inte kolla på i USA. När jag försökte starta programmet stode det något om rättigheter och något mer. Så... det fick jag inte titta på. Det fick bli danska hollywoodfruar istället. Funkade bra det också. Sen tog jag och lyssnade på lite Hästpojken och Florence Valentin på Spotify. Bra musik!!

Ska ta och göra iordning mig nu så jag inte är så trött imorgon som jag varit idag. Det är jobbigt att känna sig trött och dum när man förväntas vara åtminstone tillräckligt intelligent för att jobba i ett labb... Eller läsa hjärnkirurgiboken!

Konstigt idag:
  • Jag satt och väntade på bussen i nästan 20 minuter och hela tiden medan jag satt där stod det en bil mittemot på gatan som gick på tomgång, en sjukvårdsbil till och med, sjukvårdare borde ju veta bättre... Det verkar inte finnas några regler om max 1 minuts tomgångskörning i det här landet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar