torsdag 29 juli 2010

29/7 Dag 30

Det är både fördelar och nackdelar med att Angela har slutat - fördelen är att jag fått ett eget skrivbord med tillhörande data så jag slipper bära med mig min egen hela tiden, men nackdelen är att jag nu är enda tjejen, förutom Ani som nästan aldrig är där och sóm snart försvinner också. Dessutom verkar luncherna bli tråkigare utan Angela, det märks att det var hon som höll igång alla... Tråkigt, men vi får försöka underhålla oss själva. Jag får väl glädja mig åt min alldeles egna plats istället.

HPLC-apparaten är verkligen ett mysterium. Den hade stängt av sig själv under natten och lämnat ett konstigt felmeddelande. Alla som använder den säger att de alltid behandlar den på ett visst sätt (till exempel alltid sätter igång alla enheter i exakt samma ordning, fastän det egentligen inte ska spela någon roll) "out of supersticion". Det gäller att behandla HPLC:n så som den vill bli behandlad annars blir den sur och fungerar inte. Men vi fick i alla fall ut några resultat och jag fick beröm för min pipettering, linjen var nästan helt rak, precis som den ska vara om man är noggrann vid pipetteringen. Då kanske Paul kan lita på att jag kan pipettera utan övervakning nästa gång...

Vad har jag mer lärt mig idag då? Skörda bakterier och lägga i tillväxtmedium och att tillverka 80% acetonitril och 50% metanollösning. Framåt eftermiddagen upptäckte någon att det var vatten på hela golvet, renat och filtrerat vatten som tar jättelång tid att tillverka dessutom, eftersom någon inte hade skruvat åt kranen ordentligt. Synd att jag var tvungen att gå till bussen och inte hann stanna kvar och hjälpa till att moppa. Haha...

Imorgon måste jag vara i labbet jättetidigt. Kvart i åtta för att sjuksköterskan behöver specialprovrören till en patient klockan åtta. Dessutom ska sköterskan få 100dollar för att betala två försökspersoner. Och Paul litar tydligen så mycket på mig så att han gav mig pengarna redan idag. Tänk om jag skulle få för mig att göra något annat roligt för pengarna!

Usch, måste gå upp 5,40... Det känns helt sjukligt tidigt efter att ha sovit till minst åtta de senaste veckorna. Men det är väl egentligen en ganska normal tid att gå upp när det är arbetsdag. Bara att börja vänja sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar