torsdag 7 oktober 2010

7/10 Dag 100!

Wihoo! Dag 100!

Undrar om det faktum att jag blivit förkyld igen för jag vet inte vilken gång i ordningen sen jag kom hit beror på katterna, dammet, englasfönstren eller om jag helt enkelt fått en släng av cystisk fibros. Eller en aspergillusinvasion. Kanske. Jag gissa på en kombination av katter och väldigt dåligt isolerade fönster. Nu är det så kallt på nätterna så att jag vaknar flera gånger för att jag fryser, jag behöver antingen en tjock pyjamas eller någon som värmer upp sängen åt mig! Jag tror tyvärr att jag måste satsa på pyjamasen för äktenskapets skull...

Idag var det strömavbrott på skolan igen, men den här gången var det som tur var bara i byggnaden bredvid den där jag sitter. Men det blev problem när jag skulle värma matlådan - det gick ju inte såklart. Fick äta kall mat, men det gick faktiskt, jag hade med mig wok idag så det var inte så farligt att äta kallt. Men inte jättegott heller. Tur att jag inte hade med mig potatis och linsgryta, provade att äta det kallt en gång när det inte fanns någon micro i närheten och det var bland det värsta jag ätit...

Jag tänkte på en sak igår när jag stod och hängde i receptionen på CF-kliniken och väntade på mina blodprover. Medan jag stod där ringde en person för att boka in en tid. Svaret han fick var ungefär "Ja, vi kan ju boka in en tid, men det är ju inte säkert att du får komma eftersom ditt försäkringsbolag inte har godkänt det än, och det är ju inte säkert att de kommer göra det heller". Oj, oj... Det är verkligen inte konstigt att den beräknade livslängden för CF-sjuka i USA är 15 år kortare än i Sverige och Kanada. Kan man göra så här mot människor? Ska man vara sjuk ska man bo i Sverige. Jag såg att en månads behandling med en av de livsnödvändiga medicinerna kostar 23 000 i Sverige, fast vi betalar ju bara 1800, undrar vad den kostar här i USA? Och hur har folk råd med den? Den är ju en månadslön på bara en av medicinerna...

Undrar om jag ska vara imponerad av mig själv idag - när Al såg att jag satt och rättade min egen uppsats (kollar stavfel och ändrar lite formuleringar och dispositioner här och där) var hans reaktion ungefär "Wow, kan du rätta det du själv skrivit??". Hmmm, det har jag ju alltid gjort... Gör inte alla det? Kanske inte i det här landet...

Okej, en kopp te nu. Och CSI.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar