söndag 17 oktober 2010

17/10 Dag 110

Ordet jag sökte igår var "förskräckt" - Jocke blev förskräckt när han fick veta vad stövlarna kostade. Men det är ändå inte riktigt, riktigt det ord jag söker. Kanske fortsättning följer imorgon? Vad fort språket försvinner när man inte använder det... Var det "förfärad" jag tänkte på...? Hmmm...

Fast accenten skulle jag nog inte bli av med även om jag bodde resten av mitt liv här... Vet inte hur många gånger jag fått höra "that is a funny accent, where do you come from?". Och det verkar höras i vartenda litet ord jag säger - senast igår var det en uteliggare som av mitt svar "No, I am sorry" på hans fråga om jag hade något till honom kunde höra att jag inte kom härifrån. Kanske låter jag precis som Lasse Åberg i första sällskapsresan: "I am from Swiiiiden". Troligtvis. Så låter det i alla fall när de på labbet härmar min accent... Om det är något jag ska tvinga mina barn att lära sig i tidig ålder så är det engelska... Utan accent...

Eftersom jag får finbesök från Sverige på lördag kände jag idag att jag borde lyssna på lite svensk radio för att komma in i den där vanan med att prata svenska igen (nej, jag satt inte och pratade med radion.... men jag lyssnade i alla fall). Har inte pratat svenska med någon annan än katten sedan jag var och röstade i svenska kyrkan, och det var ju faktiskt första helgen i september... Kommer kännas konstigt och ovant.... I alla fall så var det bara på P4 de pratade så det fick bli "Vaken i P3 och P4". Kom på att jag kanske skulle försöka skicka en hälsning till pappa - han kör lastbil hela nätterna och jag vet ju att han lyssnar på P4. Och den blev uppläst! Så nu har pappa fått en hälsning från Los Angeles i radion också!

Har suttit med inflammationsmarkörerna hela eftermiddagen och har faktiskt börjat se ett mönster! Spännande! Ska göra lite fina diagram och se om jag kan hitta något mer!

Kartongen fortsätter att vara rolig om man heter Shimmy:





Nu är det snart Desperate Housewifes och sen sista avsnittet av en dokumentärserie om en man som ska gifta sig med sin fjärde fru (mormon alltså. Appropå det - Al sa i förra veckan att han tänkte bli mormon för att de alltid har så snygga blonda fruar... Han är för rolig...). Och nu är de tre första fruarna avundsjuka...

Sen ska jag se om min hjärna tycker det är en bra idé att sova inatt eller inte. Troligtvis tycker den inte det, den har ju inte tyckt det de senaste veckorna....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar