lördag 17 september 2011

En annorlunda amningsteknik

Vilhelm fortsätter med oooo-minen:


Idag fick jag prova något nytt - en tubtopp som man stoppar ner bäbisen i. Den var faktiskt riktigt bra, man låg som klistrad mot kroppen och kunde inte vrida sig eller halka ner åt sidorna, och så höll han sig mycket lugnare så jag tror han tyckte om det också.

Peka på kameran!

Han har ärvt mina virvlar, en bak och en fram, här är bakvirveln:
 Och håret bara växer mer och mer, snart kan man sätta upp det i en liten rosett...

Bekymrad efter blöjbyte och tvätt:

Jag har upptäckt att han ammar som bäst efter just blöjbyte eller tvätt, det är något han verkar bli väldigt hungrig av! Jag kommer inte ihåg om jag har berättat om hans amningsteknik - först gapar han så stort han bara kan, sedan spänner han hela kroppen och tar sats och liksom attackerar bröstet. Ibland glömmer han att stänga munnen och gapar bara ännu större utan att förstå varför det inte kommer någon mat. Och så är det ganska svårt att komma ihåg att andas samtidigt som man äter... Men snart har han fått in tekniken! Ett av kraven för att få åka hem är att han ska kunna amma helt så vi jobbar på det, jag längtar hem!

Men det kommer nästan känas lite osäkert att åka hem och inte ha den där monitorn med puls och syresättning att titta på, den är faktiskt ganska praktisk, nackdelen är bara att man ibland glömmer att titta på hur Vilhelm egentligen ser ut att må och istället stirrar sig blind på hur monitorn säger att han mår...

Idag hade jag vanliga jeans på mig igen, har haft mina amerikanska mysbyxor fram tills nu, de sitter ju på perfekt avstånd från kejsarsnittssåret, men det är i stort sett smärtfritt nu. Det kändes bra att kunna ha sina vanliga kläder igen, man blev lite mer människa. Jag vägde mig när jag var hemma senast, jag hade gått ner de tre kilo jag gick upp under graviditeten. Tre kilo upp och tre kilo ner, varken mer eller mindre, det där med att vara gravid var ju inte så besvärligt....

Jag hörde att det misstänks att bäbisen bredvid Vilhelm har fått magsjuka, och vi som delar toalett med detta barns föräldrar! Från och med nu ska jag aldrig någonsin igen slarva med att sprita toalettsitsen innan jag använder den eller händerna innan jag tar i Vilhelm. Usch, det vill man ju verkligen slippa i en sån här situation!

Sovdags!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar