fredag 30 september 2011

De andras liv där på utsidan

Sjukgymnasten kom och väckte oss alldeles för tidigt imorse för att diskutera hur vi ska göra för att undvika att Vilhelm får ett platt huvud. Helst ska han ligga på nacken, men går inte det ska han ligga på höger kind, eftersom han nu mest har legat på vänster kind. Det skulle träna upp hans nackmuskler att ligga åt båda hållen tydligen. Så här tyckte han om att bli förhindrad att ligga på vänster kind:


Men om man gör ett litet bo runt huvudet blir han tvungen att ligga som vi vill, i alla fall en liten stund...

Titta vad han är duktig och ligger på rätt sida alldeles frivilligt! Men den egentliga anledningen är att han är helt fascinerad av lampan snett ovanför skötbordet och kan ligga och stirra på den hur länge som helst.

Så vad var då anledningen till att vi inte var pigga och vakna klockan 8,30 imorse? Jo, det var en viss liten Vilhelm som helt absolut skulle ha mat klockan 01.30. Det gick inte för sig eftersom han inte ska få mat förens 03.00 enligt schemat och då inte ska bli hungrig innan dess heller eftersom sköterskorna har räknat ut på millilitern hur mycket mat han behöver för att hålla sig mätt i tre timmar. Men den teorin stämmer tydligen inte längre för 01.30 var han vrålhungrig! Så det blev till att amma lite och sedan var det ingen idé att somna om en så kort stund utan det var bättre att släpa sig iväg till mjölkköket allra längst bort i korridoren och hämta mat. Efter det var alla nöjda och glada och Vilhelm som som en stock tills klockan 06.00.

Vad har jag lärt mig av detta? Amma alltid klockan 00.00. Även om jag är trött.

Därför har vi sett ut så här hela dagen:

På eftermiddagen ville Jocke gosa lite med bäbisen så jag gick ut lite i det fina vädret och tittade på livet där på utsidan. Det verkade flyta på precis som vanligt, folk klippte gräset, rastade hundar och lagade god fredagsmat (jag åt en färdig pastasås med godis till efterrätt...). Jag var ju nästan mer deprimerad när jag kom tillbaka från promenaden än innan... Jag vill också laga mat och klippa gräset! Men favoritsköterskan som ska på semester i 11 dagar sa även idag att "Nu får jag nog inte se er mer", hoppas på det.

Istället sitter jag och stirrar på den här:
Syre/pulsmätaren. Men den har varit ganska lugn idag, det var bara lite krångel när han behövde rapa och när han förskte amma fast han egentligen var för täppt i näsan. På bilden har den perfekta värden - 100% syresättning och 157 i puls. Precis vad en välmående bäbis ska ha!

Jag hörde förresten från mamma att det ligger ett paket från Göteborg och väntar där hemma! Spännade!

Oj, oj, bäst att börja förbereda 00.00-matningen så vi får gå och lägga oss sedan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar