måndag 13 december 2010

9/12 Central Park, Rockefeller Plaza

Dagens mission – norrut. Så vi gick norrut och hamnade i Central Park.

Vid sidan av Central Park hittade vi American Museum of Natural History så vi tog och gick in dit också, riktigt intressant faktiskt! Och till skillnad från naturhistoriska i Los Angeles var inte New Yorks dinosaurer på semester.

När vi kom ut därifrån var det så kallt så vi bara ville springa tillbaka till hotellet så fort som möjligt igen, men vi höll ut och tog en tur på en julmarknad, drack varm choklad och hittade äntligen, äntligen den där norska julgranen.

Rockefeller Plaza stod den visst på. Ibland är det bra att kolla upp saker i förväg. Men så här svårt trodde jag inte det skulle vara att hitta den… Men den var i alla fall fin så det var värt allt letande. Och dessutom såg vi på nyheterna i Los Angeles att den är klädd med 5 miles julgransbelysning! Inte illa!

Dagens middag blev sallad för mig, chicken rolls för Jocke samt en flaska vin från Solvang. Väldigt gott vin!

Dagen i bilder

Hus med intressant utseende:

Julmarknad vid Central Park:

Kallt! Bro i Central Park:

Egentligen borde Jocke ha varit med på bilden med baseballplanen, men jag frös så mycket om händerna så jag ville inte ta av mig vantarna och hålla i kameran. Det vet jag inte om Jocke ville heller men han gjorde det ändå...

Körsbärsblommor!

Det var ju dagen efter att John Lennon blev skjuten här i närheten, här är hans memorial:
....och hans Strawberry Fields:

"The Lake". Mycket påhittigt namn på en sjö....

Men titta här då! Swedish cottage. Byggd i Sverige och transporterad till USA i slutet av 1800-talet för att vara med i en världsutställning.

Min kalla min:

Swedish Cottage, kolla den svenska flaggan på taket! Av någon anledning hänger den på halv stång.

En tjock liten ekorre. Väldigt tama ekorrar här! Och välnärda kan man säga...
Naturhistoriska, fasaden är under renovering:

Dinosaurie:
Skönt att komma in i värmen!

Elefant:
Jocke:

Tyranosaurus Rex:
Jocke är inte ett dugg rädd, vilken modig man jag har!

Precis som i Ronja Rövardotter! Vildvittra eller flygdinosaurie?
Urtidssköldpadda:

Mammut. Och min lågstadiefröken hade inte fel - det finns mammutar med och mammutar utan päls. Puh, vilken tur! Jag vill ju inte tro att hon hade fel i någonting!
Urtidsälg....
Apa och människobarn, ganska lika...?
Ute i kylan igen....
Julmarknad! Jag ser en liten aning besvärad ut kanske...
Julbelysning utanför ett shoppingcenter med bara alldeles för dyra affärer:

Äntligen! Julgranen!
Isbana, vi får se om vi ska ta och åka någon dag! Har inte åkt skridskor sedan i åttan så det kan bli intressant!
Brrrrr! Titta på änglarna istället.
Jättejättestor julbelysning:
Samman fattning av semestern:


Nu blir det CSI och en Mississippi Mud Bar till efterrätt.

Imorgon ska vi gå söderut – frihetsgudinnan, Brooklyn Bridge, Ground Zero, Little Italy och Chinatown ska vi försöka hinna med. Och på kvällen är det ju pingisturnering för Jocke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar