onsdag 1 december 2010

1/12 South Lake Tahoe

I love being on vacation! De senaste tre dagarna har Jocke sett det som sin uppgift att gå ut och köpa frukost medan jag ligger kvar i sängen - det tycker jag är ett väldigt bra arrangemang! Men jag lovar att gottgöra det när vi kommer hem, jag är skyldig honom några frukostar på sängen nu... Det här var dagens frukost, bagels och panncakes:

Sen lämnade vi San Francisco för den här gången, sista bilden....


Vi tog Bay Bridge österut, så här rolig var den.... Inte alls rolig! Man såg ingenting av den fina utsikten....

Efter att ha krånglat runt utanför Vallejo en avsevärd mängd tid eftersom avfarten vi skulle på helt plötsligt var avstäng efter att vi stannat och tankat och ätit och skyltningen var i högsta grad bristfällig kunde vi till slut åka vidare mot South Lake Tahoe. Det här är nog det första negativa jag upptäckt med USA - skyltningen vi ombyggnationer är inte alls bra... Den skylten vi hittade var riktad åt fel håll och nästa vid hittade ledde ingenstans. Suck.... Vi fick stanna och fråga på en bensinmack, och som vanligt var tanten i kassan jätte, jätte trevlig och hjälpsam, så amerikanerna är förlåtna! Jag har då aldrig träffat på ett mer trevligt och hjälpsamt folk!

Här är Crokett-bron, bättre utsikt än Bay Bridge i alla fall!

Men på andra sidan bron mötte oss en otrevlig överraskning:

Vägtull....

Titta på bergen! Snö!


Sen blev det bara mer och mer snö ju högre upp vi kom, som högst var vi 7000 feet upp, ungefär 3000 meter och öronen och bihålorna värkte som galningar! Det var som att flyga...


Ser ut som hemma:

Snö och tallar.



Här är Lake Tahoe mellan bergen:


Jag brukar ha koll på saker och ting men inte idag... Det första jag gjorde när vi kom till hotellet var att låsa in vår nyckel på rummet... Dagens andra suck! Jocke fixade en ny:


Vårt rum ser ut precis som en skidstuga, med furuväggar och allt... Och South Lake Tahoe är faktiskt egentligen en skidort. Kolla in den här toalettrullehållaren:

Skidort!

Ännu mer skidort:

Fin solnedgång och kall och hal och otäck snö:


En väldigt stor kotte - everything is bigger in America!


Jocke hittade en älg som stod snällt och stilla och lät sig fotograferas:


Skidbackar:


Så nu är jag tillbaka i snön. Känns inte bra. Vill inte åka tillbaka till Svergie! Jag fryser! Och dessutom är jag yr i huvudet och har huvudvärk på grund av den tunna luften.... Jag tänker inte åka på skidsemester igen.... I så fall ska det vara på ett varmt ställe väldigt få meter över havet!

Nu ska vi äta bakelser och kolla på veckans Bonde söker fru!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar