söndag 12 december 2010

12/12 Washington - Precis allt man behöver se i Washington

Drömde mardrömar om nästa måndag när jag ska träffa min handledare i Arboga klockan 10.00. Det är klockan 02.00 min tid. Varför??

Men nu till något roligare - vi är ju faktiskt i Washington!

Om jag inte har sagt det redan så är hotellet jättefint, titta bara på de här hotelldörrarna:

Så här ser det ut på utsidan:

En sak som är väldigt konstig - Washington är ju USA's huvudstad men ändå verkar den så folktom! Man ser knappt någon på gatan, inga bilar, ingenting. Var är alla? Titta bara på den här gatan något kvarter från Vita Huset där man tycker att det i alla fall borde vara lite aktivitet:

Inte en människa och bara parkerade bilar!

I alla fall så var planen för dagen att se allt man behöver se i Washington, praktiskt nog ligger allt på samma ställe och bara några kvarter från vårt hotell. Ett till tecken på att vi bor i mitten av allting är de konvojer med polisbilar med alla sirener på och de stora svarta bussar som åker mot regeringskvarteren på morgonen och kvällen. Borde de inte försöka vara lite diskreta om de transporterar någon viktig person....? Nej då, här ska det vara tre polisbilar, tre stora svarta bussar, tre polisbilar till och några civila polisbilar!

Vi började med någon typ av säkerhetsbyggnad:


Vietnam-memorial. Alla namn på de döda var skrivna på en vägg flera meter lång och hög och i en bok som var två decimeter tjock. Väldigt, väldigt onödigt många döda.

Vietnam-memorialstaty:


The Washington monument och the reflecting pool och Jocke och långt i bakgrunden the Capitol:


Jag och Lincoln-monumentet:

Tur att jag har röd jacka så jag syns!

Jag och Lincoln:

Utsikt från Lincoln-monumentet:



Men hur ska man då komma ner?

Koreakrigsmonument:

För att hedra Pearl Harbour-dagen (7/12 1941 var det väl?):


Andra världskrigsmonument:




Insidan av monumentet:

The Washington monument:

Byggt 1884 för övrigt.

Alla har sagt att vi måste gå till the Smithsonian, och lägligt nog började det regna precis när vi var där utanför så det passade bra att gå in och äta lunch.

The Smithsonian christmastree:

Planerar resten av dagen:

Åh nej! Det regnar fortfarande!

Vidare förbi the Hirshhorn museum. Vad är då detta? Ingen vet.

Hit funderar vi på att gå imorgon - Air and Space museum:

Dagens största besvikelse. Gissa vad det här är? Min drömarbetsplats. FDA. Alltså det amerikanska läkemedelsverket. Jag trodde jag hade titta fel på kartan och var tvungen att fråga en förbipasserande, som verkade tycka det var lite konstigt med en turist som ville veta var FDA låg, om det verkligen var rätt. Det var det. Tydligen under renovering, men jag tycker mer det ser ut som att det har brunnit och är på väg att rivas ner. Jag är besviken!

Nu behövdes lite julstämning, tack Botanic Gardens utanför Capitolium:

The Capitol hade också en fin julgran såklart!

Häst och Capitolium:

Jocke och ännu mer krig:

FBI!

Utanför Vita Huset hittade vi denna julpark:

Som man kan se var vi nu ganska rejält blöta...


Gulligt!

Utanför Vita Huset var det blött, blött, blött! Ut kom en dam som tappade sin vante, Jocke sprang ifatt henne med den, hon tog en titt på oss och blev väldigt oroad för vår hälsa. Hon gav oss sitt paraply... Såg vi verkligen så bedrövliga ut? Men vi var väldigt, väldigt tacksamma! Amerikaner måste vara världens trevligaste folk! Från och med nu ska jag jobba på att bli lika trevlig, eller i alla fall trevligare. Man blir ju faktiskt väldigt glad av såna här saker - tänk att vi skulle få ett paraply av en helt okänd förbipasserande!


Ja, här är i alla fall Vita Huset:

Hmmm, vi var kanske en liten aning blöta ändå... Kameran också. Men den verkar ha överlevt!

Nu blev det fika och Bonde söker fru. Stackars, stackars Thomas som inte får någon flickvän!

Här är jag med den väldigt generösa gåvan, damen ifråga är verkligen dagens hjälte!


Som sagt, Washington är en totalt död stad. 18.15 kom vi på att vi ville ha middag och att vi skulle köpa någon frukost tills imorgon (vi har det ju så lyxigt så att vi har kylskåp på hotellrummet!). Allt, precis allt var stängt - mataffären, Starbucks, Subway, apoteket, alla restauranger, allt! Till slut hittade vi en liten kinarestaurnag som var öppen, så det fick bli kinamat idag också. Nyttigare än pizza i alla fall!



Nu blir det Desperate Housewives om Jocke går med på att slå över från hockeymatchen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar