måndag 13 december 2010

10/12 Battery Park, Ground Zero, Century 21 och SPIN New York

Jag är i New York. Här bor åtta miljoner människor. Jag har precis träffat en amerikan som har varit i Kungsör och bott ett år i Hallstahammar. Hur är det möjligt?

Okej resten av dagen. Vi började med att premiäråka tunnelbanan, när vi väl kom på hur det fungerade gick det ganska bra, förutom att vi först åkte åt fel håll. Mindre bra. Men vi kom i alla fall fram dit vi skulle, vilket var Battery Park eftersom man därifrån ser frihetsgudinnan! Vi hoppade över båtturen den här gången, det blåste och var kallt och jag mådde lite lagom smådåligt.... Men så här såg hon i alla fall ut:
Titta, titta! Här är hon igen!
....och Jocke och frihetsgudinnan, dessutom något slottsliknande. Måste kolla upp vad det är för något! I påsen har han en splitter ny NY Rangers mössa...
Lite allvarligare så, här är Ground Zero, de håller på att bygga ett memorial-museum här. Man blir faktiskt lite påverkad av att tänka på att på stället där man står dog så pass många människor.

Mitt emot Grund Zero hittade jag något jag tänkt spara till ett senare besök, men nu när det ändå låg där hade vi ju liksom inget val utan var ju tvungna att gå in - Century 21! En jättestor outlet! Det jag egentligen behövde var svarta Juicy Couture-byxor, de fanns i alla färger utom svart... Så det blev inga byxor. Däremot hittade jag en ovanligt fin tröja! Vit och ullig och volangig. Jag ser ut som en svensk hollywoodfru i den. Funderar på att sluta jobba (har ju i och för sig inte börjat än...) och bara sitta hemma och känna mig lyxig i min nya volangtröja.

Century 21:
På kvällen var det ju dags för Jockes turnering. Tyvärr vann han inte förstapriset på 500 dollar, så vi fick gå till bankomaten istället, men det var roligt att se ändå! SPIN är en pingis-klubb-restaurang-bar där de bjuder in USA´s bästa pinigsspelare för en turnering varje fredag. Så mitt i klubben står ett pingisbord där spelarna spelar men runt omkring är det musik och en bar och allt annat man kan behöva på ett uteställe. Den roligaste pingismatchen jag varit på! Och med den bästa musiken såklart!

Här är Jocke och USA´s 6:e bästa pingisspelare:

Vi. Jag har mitt tröttansikte på:
Jocke i baren efter turneringen:

Publiken, och titta på taket, inget vanligt sporthallstak:

Undrar om inte det roligaste med hela kvällen var at vi träffade Susan Sarandon där! Hon är tydligen en av de tre delägarna. Hon ser ganska gammal ut i verklligheten.... Och kort och liten.... Som så många andra hollywoodkändisar jag sett... Jag är lite besviken.... Pink var ju som sagt miniliten, och det var Taylor Swift också. Rihanna var däremot jättelång, men det kan ju ha berott på att hon hade höga klackar!

I alla fall så frågade Jocke om han fick ta ett kort, men det fick han inte, istället sa hon "Men jag kan skaka din hand istället!". Så Jocke har skakat hand med Susan Sarandon, han säger att han aldrig ska tvätta den igen... Fast egentligen så kände han inte igen henne förens jag pekade ut henne för honom, så han är kanske inte direkt hennes största fan!

Så här ser Madison Square ut nattetid:

....och Macys:
Det verkar inte spela någon roll vilken tid man är på Times Square, det är alltid massor med folk! Och en häst:
Röda trappor på Times Square:
Times Square by night:

Nu ska de här personerna sova, imorgon ska vi upp jättetidigt och åka vidare mot Washington!

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar