onsdag 6 juni 2012

Nio månader bebis

Godmorgon Sverige säger Vilhelm på 9-månadersdagen!



Jag hade tänkt att det skulle var fint väder med värme och sol och hade planerat att Vilhelm skulle ha på sig sina sverigeshorts och sverigetröja men är det 13 grade är det inte shortsväder. Det fick bli tröjan med kronor på istället. Det är väl också lite patriotiskt? Vi hängde ut flaggan:



....och hade gula och blåa blommor i rabatten:


Sedan tyckte vi att vi firat tillräckligt och hittade på något intressantare. Vi åkte och tittade på mormor och morfars (mamma och pappas) nya hus. De är mitt uppe i en helrenovering och Jocke och jag fick flashbacks till förra sommaren när vi gick och väntade på snickaren och målaren och allt vad det var så att vi äntligen skulle kunna flytta in i huset. Det ska bli så skönt att få ha en hel sommar i eget hus - ingen renovering, ingen bebis som bestämmer sig för att komma ut 11 veckor för tidigt.

Kanske blir i år första gången jag kan äta de tomater jag planterat. Jag har försökt sedan 2007 men av någon komstig anledning har det alltid kommit något emellan så att tomaterna antingen torkat ihop för att jag inte varit hemma och vattnat dem eller ruttnat för att jag inte varit hemma och plockat dem. Eller så har jag varit i Los Angeles eller på avdelning 69. I år ska inget få hindra mig från att ta hand om mina tomater! 

Det var ett sidospår. Vilhelm tyckte om nya huset, han rullade i gräset, provsatt altantrappan och lekte med alla saker i lekparken:






Hela eftermiddagen har Jocke fixat och grejat - lagat marsvinsburen, städat burar (tack darling!), klippt buskar, fixat med bilen och lite allt möjligt. Under tiden har jag och Vilhelm varit ute på promenad, lekt på lekmattan, plockat undan för små kläder och tagit fram kläder i rätt storlek. Sedan sov han middag så länge att jag hann läsa ut hela Vi Föräldrar.

Just ja, på tal om lekmatta! Vi var hos sjukgymnasten igår och det gick bra, förutom att Vilhelm är så social så att han hellre pratar med sjukgymnasten än att visa att han kan rulla åt båda hållen. Hon försökte lura honom att rulla men han är inte så lättlurad så det blev bara ett litet rull. Fast hon var nöjd i alla fall, hon tyckte han hade utvecklat mycket bara den senaste månaden och blivit mycket mjukare i sina rörelser och säkrare när han griper efter saker. Vi ska fortsätta träna lite till och åka på återbesök om 2 månader. Men i alla fall så fick vi låna med oss en gymnastikmatta hem att gymnastisera på, den är jätteskön att sitta på! Hoppas Vilhelm tycker likadant, den är ju liksom för hans skull, inte för att jag ska sitta skönt....

Idag har marsvinen flyttat ut i uteburarna:


De första nätterna är man alltid nervös. Tänk om de fryser! Vad tomt det blev här inne...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar