lördag 1 september 2012

Fullpackad första ledig dag

Titta vem som vuxit i tröjan mormor stickade förra sommaren för att bebisen skulle ha något varmt att ha på sig när vi åkte till fjällen i mars. Då skulle ju bebisen vara tre månader så hon stickade en tröja för tremånadersbebisar. Nu är Vilhelm 1 år och har vuxit i tröjan. Det blir inte alltid som man tänkt sig!
 

Första dagen på mammaledigheten har varit en händelserik dag. Först var Jocke på jobbet och sedan åkte vi till Pinnparken där det var familjedag med ponnyridning och gratis korv till alla barn. Fast kön till ponnyridningen var milslång och Vilhelm äter inte korv men han tyckte i alla fall att det var väldigt spännande att titta på alla blinkande lampor på brandbilen:


....och på polisbilen:


Vilhelm, kommer du hem i en polisbil om en sisådär 15 år slänger jag ut dig och du får flytta till mormor och morfar.

Efter allt detta spännande åkte vi vidare till Jädersbruk där de har marknad varje år. Förra året var vi också där, tre dagar innan Vilhelm bestämde sig för att komma ut helt utan förvarning, jag hade ju planerat att vara gravid i nästan tre månader till... Det fanns mycket intressant att titta på i år också men det roligaste av allt var att se hur spännande Vilhelm tyckte allt var - bilarna, människorna, båten, helikoptern, hundarna. Allt är roligt! Fika är också roligt men Vilhelm undrar varför han inte får ligga på bordet:


Superspännande traktorer tillsammans med moster och pappa:


Lyckan var total! Nu vet vi precis vad Vilhelm vill ha i ettårspresent:


Titta, en grävmaskin!


Koncentrationen var total, om man pratade med honom brydde han inte sig om det. Allt han kunde se var grävmaskinen. Här har vi en framtida grävmaskinist:

 
Kornfält vid parkeringen måste ju kännas på:
 

Till sist åkte vi till mormor och morfar och lurade till oss lite middag och Vilhelm var jätteduktig och visade att han kan krypa både uppför och nerför trappan och klappa händerna när man säger "Kan du klappa händerna?".
 
Efter allt detta var Vilhelm helt slut så vi åkte hem igen, badade och gav kvällsmat och nu sover han väldigt gott.
 
Det här hittade vi till Vilhelm idag:
 

Jättefin tröja och gullig skylt. Till mig själv köpte jag samma citron- och minthonung som jag köpte förra året och hade hoppats på att ha i mitt te i november efter att bebisen kommit (jag kunde ju inte dricka te när jag var gravid, då blev jag alldeles för illamående. Oj, oj vad jag saknade mitt älskade te) men nu blev det ju inte så utan jag fick ta med det till 69:an och sitta där och dricka te med citronhonung istället. Inte så mysigt som jag hoppats på. Hoppas det blir bättre med den här burken.
 
Nu ska vi äta kex och dricka vin med mixade hallon för att fira mammaledigheten. Egentligen hade vi tänkt dricka vinet förra helgen men då var Vilhelm alldeles för sjuk för att något vin skulle bli drucket. Pinsamt om vi behövt åka till akuten med en sjuk bebis och komma dit och lukta vin...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar