lördag 21 april 2012

Nostalgisk

Vilhelm sover, Jocke är på pingismatch och jag sitter här och kännermig nostalgisk efter att ha sett en dokumentär om The Ark. Jocke och jag träffades första gången den 3 november 2000 (det hade hunnit bli den 4:e faktiskt, klockan var mycket...), den 25 november bjöd han mig på en konsert med just The Ark och det var den kvällen vi insåg att det nog skulle vara vi ett tag framöver. Kan jag tacka The Ark för Vilhelm kanske? Tack, tack i så fall!

Imorse tog vi sovmorgon ända till klockan 10. Då hade Vilhelm sovit 14 timmar och Jocke och jag 11 timmar. Fast Jocke hade varit uppe och tittat till Vilhelm några gånger, men febern kom inte tillbaka. Men ändå känner jag mig inte så utvilad som jag borde göra, hur mycket behöver jag sova för att bli pigg egentligen....?

Vilhelm har ett problem - han har vuxit ur sin napp. Han har haft samma storlek (0-3 månader) sedan han kom hem från 69:an, men nu har han fått så stor mun så att han snart kan få in hela nappfästet (vad heter det där som plastbiten sitter fast i?) i munnen och han sitter alltför gärna och leker och gapar så stort han kan bara för att kunna bita på fästet istället för nappen. Jag börjar bli lite orolig över att han snart sätter den i halsen. Därför har jag tagit fram en fin grön Mam-napp (0-6 månader). Problemet - han får kväljningar av den! Jag fattar inte hur han kan känna så stor skillnad! Det skiljer ju bara någon millimeter på höjden och på längen, amningsnappen är betydligt mycket längre och den har han aldrig haft något problem med. Hmmm, vad ska vi göra?

Enda alternativet är att fortsätta med mininappen en stund till och hoppas att han inte sätter den i halsen.

Jag jämför napplängd och Vilhelm förstår inte varför jag håller napparna framför honom utan att ge någon av dem till honom:


Efter lunch tog vi en långpromenad bort till fåruppfödningen (fårodlingen....), men inga lamm var ute i hagen än. När vi kom hem hade mamma kommit och hälsat på och eftersom vi inte var hemma hade hon ställt sig och diskat - sånt uppskattas!

Vilhelm tittar på sin tv:




Han kan sitta utan stöd i mer än några sekunder! Min stora duktiga pojke!

Efter all denna träning kom efterrätten upp så vi hittade på lite lugnare aktiviteter - titt-ut under filten fick det bli:



Han har varit lite smågnällig idag också och om jag har försökt lägga honom i babygymmet eller sätta honom i matstolen har han blivit arg och krävt att bli upplyft. Tänder eller utvecklingsfas?

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Härligt att se alla bilder på söta vilhelm..!! Sån där tv har willis med, mysig låt på den faktiskt.

    Tänkte på det där med napp, hade lite samma problem med lilleman att han fick kvälningar av mamnapparna.. så jag prövade napparna från eska och de funkade mycket bättre, nappen va inte alls lika stor, så testa en sån du med kanske passar vilhelms mun bättre!!

    Mvh Maria willis mamma

    SvaraRadera