fredag 23 november 2012

Stelt, men näsan sitter rätt

Tack för alla tips om andra bloggsidor, då finns det en chans att jag får fortsätta bombardera internetet med bilder på Vilhelm!
 
Idag var vi hos sjukgymnasten för vad jag hoppades skulle bli den sista gången. Han kan ju nästan gå och han kryper lika snabbt som de amerikanska kackerlackorna man fick kryssa mellan på väg mellan labbet och bussen. Men icke. Hon var inte nöjd. Hon tyckte fortfarande att han var för stel i benen. Så det är bara att köra hårt med stretchandet. Stretch av ben och stretch av fötter och stretch av höftleder. Stretch, stretch, stretch hela dagen lång. Och jag vågar inte googla vad stela leder kan vara ett symtom på. Troligtvis är det mitt fel - jag är ju inte direkt vigheten själv och det är inte mina syskon eller pappa heller, ingen av oss når ner till golvet utan att böja på knäna.
 
Men hon tyckte i alla fall han var ovanligt duktig att gå med gåvagnen och att bromsa den innan han går in i något. Och så passade han på att visa att han vet var både näsan och magen sitter och att han både kan rulla och kasta boll.
 
Ja, ja, vi får väl se hur det går, vi ska tillbaka i januari. Och jag är tveksam till om han kommer bli så mycket smidigare med hälften av mina gener i sina cellkärnor.

3 kommentarer:

  1. Åh, kan du inte berätta mer om stelheten? Om det är okej. Om du vill så får du skriva kommentar på bloggen om du inte vill skriva öppet om det. Min ena flicka ska snart till sjukgymnasten första gången då stelhet i benen gjorde läkaren lite bekymrad. Det var visst inte bra att hon var så stadig i benen som 4 månaders (korrigerat) :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dumma är att sjukgymnasten aldrig säger vad hon egentligen tänker så man vet inte hur allvarligt hon tycker det är. Jag förstår ju att hon inte vill skrämmas eller nåt men det skulle vara bättre om hon berättade vad felet kan vara så att man slipper sitta och fundera och spekulera själv. Det börjde också precis som med din dotter att sjukgymnasten tyckte att han var alldeles för "stadig" för att vara så liten när han var cirka två-tre månader okorrigerat.

      Det konstiga är dock att sjukgymnasten hade pratat med neo-doktorn innan besöket för två månader sedan och han tyckte inte att Vilhelm var onormalt stel. Så jag vet inte om jag ska lyssna på doktorn eller sjukgymnasten...

      Hon ville helst att någon annan doktor skulle titta på Vilhelms ben också så det verkar ju som att hon ser något som inte ser bra ut.

      Men han har alltid varit väldigt "stadig", när han var tre månader kunde man ställa honom i ett hörn av soffan och han stod kvar där tills han blev trött i benen. När han blev lite äldre (kanske 7 månader) började han spänna benen ex när vi skulle byta blöja och det gillades inte heller av sjukgymnasten.

      Så det är lite förvirrat just nu eftersom jag inte förstår vad problemet är....

      Förvirrat svar blev det =)

      Radera
    2. Tack för svaret! :) Det var jättebra! Ja, till oss så har läkaren sagt att antingen kan det bero på retning i hjärnan av tidigare hjärnblödningar (kan då växa bort med tiden), eller så kan det vara CP-skada. Men hon ville ju inte säga säkert, bara vara ärlig vad hon tänkte. Man vet ju ändå att det är en risk när man får för tidigt :/
      Vi har ännu inte fått någon kallelse till sjukgymnast än, men vi skulle få det ganska snart.
      Evelyn kan vi sedan en månad tillbaka genom att hålla fast hennes händer hjälpa upp från liggande till stående ganska lätt. Sen står hon ganska länge på en matta eller i vårt knä med bara hjälp att hålla balansen.
      Tack för svaret i alla fall :)

      Radera